Met twee kinderen lijkt alles nog vanzelfsprekend te gaan. Je bent gewend aan het ritme van dutjes, slepen van spullen en het vervoeren in autostoeltje, fietsstoeltje, draagzak en kinderwagen. Maar dan opeens is nummer drie op komst, terwijl de andere twee nog niet uit de zitjes gegroeid zijn. Je vraagt jezelf af, hoe doe ik dat straks?
Toegegeven, drie kinderen is qua vervoer logistiek vaak een kleine onderneming. Al is het maar omdat de meeste opties niet berekend zijn op meer dan twee kinderen. Neem de fiets. Eén plek voor en één plek achter. Wil je meer kinderen kwijt dan kom je al snel in de hoek van vernuftige oplossingen terecht.
Wandelwagen
Je baby ligt natuurlijk prinsheerlijk in een wandelwagen, maar wat als je andere kind de buggy nog niet is ontgroeid? Je bent nu eenmaal niet altijd met zijn tweeën en een duowagen aanschaffen voor een korte periode is ook misschien niet wat je wilt. Als je gaat lopen is je actieradius erg klein, omdat het met die kleine voetjes nu eenmaal niet zo snel gaat. Een snelle boodschap zit er dan al helemaal niet in, want voor je het weet beland je onderweg in de speeltuin of moet je elke tak bewonderen die je tegenkomt.
Wil je wel een duowagen aanschaffen? Easywalker, Mountain Buggy en Bugaboo hebben er een, maar dat zijn wel brede wagens omdat de zitjes naast elkaar gepositioneerd zijn. Smalle varianten bestaan ook zoals die van Phil & Teds, Topmark en Chicco tandem.
Meerijdplankje
Een meerijdplankje kan ook uitkomst bieden, maar sommige kinderen blijven hier weer niet goed op staan. Dit kun je ondervangen door een veiligheidstuigje te gebruiken. Door dit met het lange stuk via de duwstang van je wandelwagen vast te maken en aan beide zijden vast te houden, vang je je kind op indien het er plotseling vanaf stapt en voorkom je valpartijen. Het tuigje zorgt er bovendien voor dat er niet op één punt aan het kind wordt getrokken, maar dat dit ergonomisch onder beide armen langs gebeurt. Een veilig idee en je kunt zo ook prima doorlopen. Er zijn ook varianten waarbij je kind op het meerijdplankje kan zitten. Handig is wel wanneer je het plankje snel kunt bevestigen of verwijderen, omdat het anders ongewenst in de weg kan zitten.
Er zijn ook zitjes zoals kids2seat die je in de kinderwagenbak zelf zet en vastzet met bijvoorbeeld een spanband. Een extra beugel voor houvast is dan wel prettig. Let op want dit systeem is niet geschikt voor elke wagen.
Draagzak
Een oplossing is het vervoeren van één van je kinderen in een draagzak of “voorgeknoopte” rugdrager ook wel soft structure carrier (ssc) genoemd. De oudste op je rug of de jongste op je buik. Een ideaal vervoermiddel wat mij betreft, want het geeft veel flexibiliteit omdat je niet gehinderd wordt door obstakels als trappen, smalle paden en drukke menigtes (bijvoorbeeld bij de markt, Sinterklaas intocht). Nu gaat dit voordeel grotendeels verloren wanneer je ook nog een wandelwagen bij je hebt. Maar je hebt in ieder geval geen peuter die dan alle kanten op kan schieten terwijl je zelf de kinderwagen ook nog bij je hebt en dus minder snel overal tussendoor kunt. Veel kinderen vinden het bovendien ook erg fijn om gedragen te worden en vallen er zelfs in slaap. Dit is een kwestie van uitproberen, want sommige kinderen houden het na een bepaalde tijd ook voor gezien in een draagzak. Kies liefst wel voor een echte draagdoek of soft structure drager waarbij het kind in een goede kikvorshouding kan zitten en niet met het volle gewicht op het kruis hangt. Als je kind wat groter is en de beentjes niet meer helemaal verstopt zitten in de draagzak dan kun je nog wel eens last krijgen van blote beentjes omdat de broeken opkruipen door de kikvorshouding. Ook bij maillots kun je soms wel een extra bescherming gebruiken, dan kunnen de Babylegs een uitkomst zijn.
Fietsen
Als je wilt gaan fietsen, heb je de eerste weken het probleem dat de kleinste nog niet mee kan. Vanaf ongeveer 8 weken is je kind oud genoeg dat het op de fiets mee kan, maar omdat het nog niet zelf kan zitten en alles erg kwetsbaar is, betekent dit nog wel dat je bijvoorbeeld een drager moet hebben voor je Maxi-cosi (die vangt de ergste schokken op). Wil je wachten tot de kleine zelf kan zitten, dan ben je al gauw een half jaar verder. Lastig, want een snelle boodschap is lopend nu eenmaal niet altijd even handig. Gelukkig zijn er handige oplossingen zoals een drager (Steco baby Mee) voor je Maxi-cosi die je op de achterdrager kunt bevestigen.
Veel ouders fietsen ook met de baby in een draagzak, maar dit wordt vanwege veiligheidsredenen eigenlijk afgeraden. Je bent wel heel flexibel met een draagzak en hebt geen gedoe als je even ergens naar binnen moet, maar je kindje kan bij een ongeluk makkelijk bekneld raken tussen jou en het stuur.
Bakfiets
Een andere fijne oplossing is de bakfiets. Helaas niet heel goedkoop, maar wel erg praktisch met drie kinderen. Sowieso is het erg praktisch als je op de fiets boodschappen wilt doen, want je hebt geen gevaarlijke situaties meer met tassen aan het stuur of een topzware fiets die kan omvallen. Houdt er alleen wel rekening mee dat ook hierin een Maxi-cosi erg veel plek inneemt. Heb je bijvoorbeeld een bakfiets.nl tweewielbakfiets dan heb je de lange uitvoering nodig. Goed voor drie kinderen (er zouden er wel vier inpassen, maar dan heb je gordels tekort). Ook hierin kun je een Maxi-cosidrager bevestigen, op de bodem of op het bankje. Dit is echter niet per se nodig. Je kunt de Maxi Cosi ook met speciale spanbanden bevestigen. Doe er dan wel een goed kussen onder voor de demping van de schokken. Als je kind nog erg klein is, valt fietsen over klinkers en hobbelkeien af te raden. Heb je een route met veel glad asfalt dan heb je geluk en kun je al snel fijn fietsen. Zijn je kinderen wat ouder geworden dan nog is de bakfiets ideaal. Boodschappen kun je er zo in kwijt, maar ook vriendjes en vriendinnetjes die onverwacht uit school mee komen spelen. Regent het? Je kinderen zitten droog onder de huif. De kinderen voor je is ook gezellig en maakt het makkelijk om te praten en dingen te laten zien onderweg. Enige nadeel: je moet wel plek hebben in je tuin/schuur en ook het manoeuvreren met zo’n bakfiets vraagt wat meer van je stuurmanskunsten. Maar over het algemeen fietst het lichter dan je denkt (sprekend vanuit ervaring met de tweewielvariant), en is het helemaal niet zo lastig om je evenwicht te bewaren. Alleen de echt scherpe bochten met onverwachte tegenliggers vormen een uitdaging!
Fietskar
Heb je geen plek voor een bakfiets of is het boven budget dan kun je ook een fietskar overwegen die je achter je fiets hangt. Er zijn ook modellen die je losgekoppeld als kinderwagen kunt gebruiken, wat erg handig kan zijn. Houdt er wel rekening mee dat je minder overzicht hebt, omdat de kar achter je fiets hangt. Je moet niet vergeten dat je langer bent, want anders dan met een bakfiets zie je de kar niet continue en kun je wel eens vergeten dat je dat ‘nog net even oversteken’ misschien niet meer haalt. Een fietskar zwenkt uit en het wiel van de kar kan dus misschien net wel die vluchtheuvel of stoeprand raken als je niet oplet. Ook het directe contact met je kinderen is wat lastiger. Daar staat tegenover dat je een fietskar weer los kunt koppelen en bijvoorbeeld bij de opvang kunt laten staan om zelf zonder ballast verder te fietsen. Ook zijn er varianten die prima als een soort grote wandelwagen gebruikt kunnen worden. Kijk hier voor een paar voorbeelden van fietskarren.
Drie kinderzitjes op de achterbank
Ook in de auto kan het nogal eens een gepuzzel zijn om drie kinderen op de achterbank te vervoeren. Sommige auto’s lijken ruim, maar door de kinderzitjes en voorgevormde stoelen (waardoor zitjes opzij glijden) kom je vaak bedrogen uit en is het flink passen en meten. Vooral ook omdat je de gordels ook nog makkelijk los en vast moet kunnen maken en dit door de zitjes niet altijd even soepel gaat (gordel zit klem tussen de stoeltjes of verstopt). Sommige auto’s hebben ook te weinig (3-punts)gordels om aan alle eisen te voldoen. Ruimte besparen kan met smalle zitjes of door voor de oudste een zitverhoger zonder rugleuning te gebruiken. Eventueel kun je één kind voorin zetten (airbag uit). Probeer het eens rustig uit zodat je niet voor verrassingen komt te staan. In Nederland mag een kind van 3 jaar en ouder ook gewoon in de gordel als er niet genoeg ruimte is voor drie zitjes, maar veiliger is natuurlijk het gebruik van een goedgekeurd zitje.
In welke auto’s kan het? Dat hangt ook maar af van je stoeltje/verhogers. Alleen opmeten zegt nog niet alles, omdat de vorm van het zitje en de voorgevormde achterbank er nog voor kan zorgen dat het onhandig is. Over het algemeen is het handig als een achterbank drie stoelen heeft (i.v.m. de bobbels). Even googlen helpt, maar maakt passen niet overbodig! Een lijstje van auto’s waarin het moet kunnen:
Citroen: C4 picasso, Xsara picasso, Berlingo
Dacia: Logan MCV
Fiat: Multipla
Ford: S-max, Galaxy
Honda: FR-V
Kia: Carens, Carnival
Opel: Zafira
Peugeot: 807
Renault: Espace
Seat: Alhambra
Volkswagen: Touran
Volvo: V70
Dan zijn er nog auto’s waar de stoeltjes net in passen zoals: X3, 7-serie, Tacuma, Fusion, Ford Focus, Mondeo, Matrix, Santa fe, Tucson, terracan, magentis, sportage, Mazda 5, ml-klasse, gl-klasse, pajero, murano, pathfinder, meriva, 307 break, 607, Scénic, grand scénic, kangoo, Corolla verso, Land cruiser, phaeton, sharan, Touareg, Toyota Prius.
Een andere mooie, maar erg dure oplossing: www.multimac.co.uk/ Een soort overzetsysteem met ingebouwde vijfpuntsgordels.
Uit ervaring kunnen wij nu zeggen dat het bij een golf variant ook lukt; maxicosi, autostoel 9-18 kilo en 1 van een groep hoger. Even duwen en trekken maar het lukt